Stupid Challenge

Nu am crezut ca exista cu adevarat "influenceri" pana nu au aparut "pokemonii". Oameni in toata firea isi rupeau gaturile prin boscheti, manati de activarea unui joc stupid. Au fost si inainte "provocari" dar nu le-am dat eu atentie pana la pokemoni.
In mod natural, m-a revoltat intotdeauna ideea de a face ceva (orice), provocat fiind de catre altcineva sau de catre altceva decat de propria mea constiinta. Tot mapamondul se distreaza (inclusiv eu) urmarind filmuletele cu "stupid people" care fac lucruri prin care se ranesc sau , au fost cazuri, se si omoara, punandu-se in categoria "imbecili" si justificand din plin sintagma "selectie naturala".
Acum, in perioada pandemiei, au fost foarte multe challenge-uri, de la postat fereastra pana la .. squat zeci, sute de genuflexiuni si alte activitati prin care oamenii, pokemonizati au contribuit la masruratorile sociale efectuate de catre cei care au lansat "provocarile". Pentru ca da, daca nu stiai, participand la aceste provocari, esti cobaiul (sau "prostul") unora care se distreaza pe cinste. Bine, mea culpa, sunt si oameni seriosi care folosesc provocarile in sens cultural, (pentru ca sa faci ceva cu creierul e adevarata provocare)  dar marea majoritate.. intra cel putin la categoria "funny people".

Influencerii lanseaza mode si asa le testeaza. Nu e nevoie sa fac niciun experiment prin  care sa dovedesc cat de usor intra adolescentii in aceasta cateogrie a cobailor, a mesagerilor unei tampenii (mai ales in ceea ce priveste moda) urmata de expresia "e cool". Cel mai greu este educi un adolescent sa evite sa fie parte din asemenea manipulari, pentru ca, la ei e si mai greu, abia descopera stima de sine, apartenenta la grup, se dezvolta personalitatea fiecaruia. Ca parinte ai cea mai mare provocare sa tii steagul sus si poti face fata competitiei dintre ce crezi tu si ce crede grupul din care face parte fiica ta. Sa intram in detalii si sa va spun ca incepe consumul de droguri? Pai, te duci (naiv sau cu mintea nealterata) la o "petrecere" unde, ca sa nu "pici de fraier sau fraiera" tre sa tragi si tu un fum dintr-o tigara, sau.. un joint, un pahar serios cu alcool, niste "roofs" si mamaa, ce frumoasa-i viata. Apoi te duci acasa zmeu si il iei pe tac-tu la bataie, pentru ca ti se pare ca s-a uitat urat si crezi ca la 14 ani incepe viata de bombardier. Sau, vii acasa la 14 ani si ii spui mamei tale sa nu te mai dadaceasca pentru ca stii tu foarte bine ce faci cu "Alex", iubitul tau (voi deja ati initiat de mult primele jocuri sexuale). Si pana la urma, dupa toate astea, cine sunt influencerii si de ce acceptam provocari? Ti-ai pus vreodata problema de a nu accepta vreo provocare lansata de cel mai, cea mai.. din grupul tau?
E nashpa, iti spun eu! Si ca sa poti face asta iti trebuie un set stabil de valori, care se formeaza mult mai tarziu, odata cu experienta. Si daca (atentie!) acasa NU AI MODELE patentate, de unde sa ti le iei? Pai, din grupul tau de prieteni (cel mai, cea mai) dintre vedetele la moda, de pe internet. Si este suficient ca oricare apartinand unei categorii mai sus mentionate sa lanseze provocarea ..toata lumea cu un siret galben si ce sa vezi? functioneaza! pentru ca e "cool".  Si vii tu ca parinte si ii spui "tati, ce e cu un siret..galben, e aiurea!" si se uita compatimitor la tine; ai pierdut cursa, dude.

Revenind la provocarile de adult, ele au forme si mai rafinate, zeci, sute de genuflexiuni postate (cand tu n-ai facut in viata ta zece, macar 3 zile la rand), alergari de kilometri la care se raliaza grupuri intregi, nesocotindu-si propriul metabolism, aratand ca fiecare celula a corpului lor isi doreste o canapea si nu o alergare, dar ei isi "provoaca" organismul pentru ca "trebuie", pentru ca .. orice. Sau, sa va mai zic de cea mai mare grozavie, concursurile de ironman? sau mult asteptatul "Spartan"?  Deja, pana aici, m-am pus rau cu jumatate din mapamond, asta e. Dar am facut si eu d-astea, la varsta mea, insa nu as mai face asa ceva pentru nimic in lume. De ce? pentru ca toate paradigmele s-au schimbat. Pentru ca nu cunsoc sportiv de performanta care sa fi imbatranit sanatos , cu foarte mici exceptii.. Pentru ca alergatul este pentru gazele si nu pentru endomorfi (mai ales pentru femeile endomorf care alergand nu fac altceva decat sa isi dezvole ficatul si niste picioare foarte groase) dar care alearga pentru ca "ceva" sau "cineva" le-a inoculat ca e sanatos sa faca asta ( sau, asta o spun pentru cei initiati, poate ca "fug" de ceva ce vor sa lase in urma in viata lor) dar oricum o fac, automatizati si chipul lor exprima, dupa fiecare astfel de experienta doar TRAUMA, nicidecum FERICIRE

 Aratati-mi si mie o femeie halterofil care sa mai fie "femeie". Cu cat victoria e mai mare, cu atat mai trist e finalul, oricand ar fi el. Competitiile sunt "challenge-uri" activate de la momentul primei Olimpiade. Dar intre timp, s-a descoperit ADN-ul si am invatat multe lucruri despre corpul uman. Poate ca daca am inceta sa aplaudam astfel de "competitii" ele ar disparea si nu ar mai exista femei care sa-si faca singure.. asa ceva. Da, esti puternica, ok!
Nu as fi avut un asemenea discurs daca nu as fi citit cartea lui Tim Ferris (The 4 hours body) dar m-a lovit in moalele capului, pentru ca "influencerii" pe care ii respect eu m-au invatat ca "nu e bine" sa zici ceva rau de ceilalti, te discreditezi pe tine ca profesionist". Ok, guys, sorry, de data asta.. si de fapt de toate datile de acum incolo, voi spune ce gandesc. Pentru ca asta e adevarul si pentru ca nu-mi pasa cine nu ma vrea in "cercul" sau. Cu siguranta exista oameni care sunt de acord cu mine si aia trebuie sa stie cum gandesc, ca doar n-om ramane doar eu si cu Tim Ferris in acelasi cerc si restul pleaca dupa pokemoni sau la squat, in gradina?

Pai i-am spus fiica-mi sa nu accepte provocari ci sa se uite in oglinda si sa se provoace doar pe ea insasi. Cum as putea eu, sa accept sa imi spuna cineva ce si cum sa gandesc, sa spun, sa fac, ca si cum nu as avea propriile mele filtre. Pana si asta e o moda: sa alegi sa nu te revolti, sa nu "spui", urli cand simti. "Nu se cade!" imi spunea invatatoarea, in clasa I. Mama avea alta metoda; jaap, una dupa ceafa si gata provocarea. Invatam spontan.

Influencingul va exista si va functiona for ever; Gwyneth Paltrow is va vinde mai departe cremele pentu ca milioane de femei o adora si pentru ca in subconstient facem aceasta asociere subtila care ne determina sa cumparam toate cacaturile, aia care au inventat Spartan Race, se vor imbogati forever pentru ca stiu sa dea oacazia unor.. oameni (era sa zic tampiti) sa isi rupa ficatii carand pietre ca sa primeasca o medalie si o pzoa profesionist facuta, doar ca sa arate celorlalti cat de grozavi sunt si asta cu pretul sanatatii (pentru ca genunchii si spatele in cel mai fericit caz doar ele, vor ceda, la un moment dat) dar in rest? toata lumea aplauda si foarte multi isi spun: "ce tare e asta, eu n-as putea sa fac asa ceva!" Dar te asigur, ca daca intr-o zi, vedeta pe care o admiri lasneaza o "provocare" prin care daca te filmezi in timp ce incerci sa iti lingi cotul  si scrii "partikip" in postare, "ai sansa" sa primesti.. ceva frumos, din cate ca te gandesti? Poate e sansa ta!

Revenind; daca influencerii ar fi spirituali poate ca ar functiona, dar nu se poate. Pentru ca rasa asta e mai mult tampita decat logica atata vreme cat oameni in toata firea se tarasc in genunchi zile, ore, ca sa atinga niste oase, crezand intr-un premiu pe care nimeni nu l-a primit niciodata. Atata vreme cat imbecili se arunca in aer crezand ca ii vor astepta virgine "pe partea cealalta", nu avem cum sa atingem acea majoritate critica ce va face diferenta intre noi si ceilalti. Mai vine cate un COVID si ne smereste, aratandu-ne adevarat fata a naturii (inclusiv a celei umane) si mai da peste cap tot ce credeau unii, dar cu toate astea, tendinta de a fi speciali, de a fi #1 ne obliga subtil sa acceptam provocari prin care ne punem la bataie daca nu integritatea morala cel putin pe cea fizica. Si asta pentru ca "ceilalti" sa se distreze (eu o fac din plin :)). Cu toate acestea, provocarea mea adevarata este sa gasesc raspunsul la cea mai mare provocare a secolului; cum ii setezi unui copil valorile, ca parinte, astfel incat sa fie safe si sa evite "provocarile" nesabuite. Lansez si eu una: cand i-ai spus ultima oara copilului tau ca-l iubesti? Cand i-ai aratat sotiei, iubitei tale, in mod autentic ca "simti" pentru ea, ca esti "acolo", langa?
Cand ai fost ultima oara influencer in viata cuiva drag? si in ce fel?

#Partikip; #pokemon

Comentarii

Postări populare