luni, 14 august 2017

Experti

Ma uitam pe net, faceam un research. Am descoperit ingrozit ca avem prea multi experti in..nimic. E plin netul de cursuri care te invata..orice. E plin de campanii despre cum sa.. Si cu toate astea, la fiecare pas descopar infinitul nesimtirii, al jepcuielii al compromisului romanesc. In ce naiba suntem experti? Daca avem atat de multi profesionisti, de ce naiba totul se duce de rapa?
Cine are impresia ca totul merge ok? cazinourile si salile de pariuri sau casele de amanet se inmultesc, la fiecare parter de bloc, asta arata trendul lucrurilor. Oamenii vor sa se imbogateasca rapid si atunci, la ce bun atatea "cursuri"? Voi inventa un curs de "cool down..things" si voi deveni milionar. Adica sunt deja, numai pentru ca gandesc asta. Vorbind serios, care din cursurile prezente pe net iti ofera cu adevarat valoare? una dintre concluziile mele ferme este ca nu, in niciun caz, cursurile cu licenta de la statul roman nu au niciun fel de valoare. Adica iti sunt necesare din punct de vedere legal, dar absolut inutile din perspectiva realitatii. Examenele nu se dau "pe bune", ci "contra la o suma modica.." primesti raspunsurile la asa zisa testare, chiar de fata cu un reprezentant al statului, care isi bea linistit cafeaua, si baga in buzunarul (stang-de obicei) "plicul". Si apoi, in scurt timp, toata lumea primeste un "atestat" de..orice, de la agent de paza la contabil, coafez (sau coafeza), nutritionist, coach. Si toate astea sunt facute de niste oameni care au facut copy paste (si uneori, cu greu, traducere  "google translate" dupa niste "standarde", de pe net. Legislatia UE este foarte alambicata si plina de nonsensuri, oricum, lipsita de orice fel de practica. Sa va dau un exemplu; daca m-as lasa furat de o promisiune a unei reclame din online, m-as duce sa fac un curs de..broker (de exemplu). In add mi se spune ce broker bun voi fi dupa ce voi face un anumit curs. Si il fac si imi iau atestat de broker si dupa aceea.. mai trebuie sa fac un curs despre cum sa incep sa incasez si eu, ceva. Sau, nu mai merge cu jobul actual si vreau sa schimb directia. Sa trec de la securitate la.. training. Si caut pe net curs de formare in training si gasesc..zeci de oferte. O aleg pe cea mai ieftina, si 'contra la suma de 450 lei" in doo saptamani ies "trainer" cu atestat. Dar la curs, acelasi curs.. colegii mei sunt din cele mai diverse industrii, de asemenea, de la coafat la bucatari si toti se fac traineri. Si..fara exceptie, toti iau examenul. mai sa fie? asa buni suntem toti in..de toate?
Oare pot fi la fel de bun ca ceilalti?
Nu, este clar ca nu am scapat de comunism. Suntem "nivelati" organic si exista entitati care au invatat atat de bine meseria de nivelator, incat sunt in stare sa aplatizeze orice industrie. Overall, nu exista profesionalism. De aceea sunt si atatea reclame. Este exact ca la taximetristi. Toti galbeni, toti la fel. Sau ca la mare la Eforie. Ideea de a vrea sa faci pasul deoparte, sa devii distinct, este un exercitiu pentru care iti trebuie multe resurse interne. Si asta doar daca esti pregatit sa iti pui intrebarea. Acea intrebare al carei raspuns te va face sa faci pasul, asumandu-ti consecintele. Mai ales pe acelea de rejectare din grupul in care te afli deja. Sau dintr-un anumit context. Apoi, mai este o chestie de vocatie. Majoritatea nu isi pune intrebari de vocatie pentru ca "sistemul" te invata ca poti sa fii orice si oricine, numai sa ai niste bani de dat. Si atunci? cum procedezi daca vrei sa fii cu adevarat cel mai bun intr-un domeniu. pai nu cauti un curs ci cauti acel curs tinut de cineva care are prestanta, care a dovedit ceva in domeniul respectiv, care are ..ceva de spus. Asa am ales de exemplu curusl meu de master-coaching. Si de multe ori, in timpul cursului, m-am intrebat daca.. am vreo sansa sa il termin, atat de intens a fost. Dar l-am ales dupa ce am vazut cine este Camelia Paduraru. Cursul ei nu este ieftin, dar este scoala Tad James. Wow.. mi-am spus. cand am vazut cat costa.. tocmai primisem un pret (fara sa-l cer) de la un curs de coaching .. cu atestat de la minsterul muncii. 600 lei pentru o saptamana. Si nici macar nu trebuia sa ma duc la toate orele. Dar as fi primit acel atestat. Am intrebat-o pe Camelia daca ea ofera ..acest atestat emis de catre ministerul muncii. SI mi-a dat un raspuns care m-a ajutat sa iau pe loc decizia ca este fix ceea ce caut. Mi-a spus asa: "cine, de la ministerul muncii, ar putea fi capabil sa inteleaga munca lui Tad James fara sa fi trecut mai intai prin scoala lui?"  Si am facut cursul si.. ma scuzati, intr-un limbaj neortodox as scrie ca fac pipi pe atestatul emis de ministerul muncii (o sleahta de burtosi si de nulitati) importanta este doar valoarea pe care am primit-o la acest curs. La absolvire, cu mari emotii, am simtit ca fac parte dintr-o comuniune importanta. Dar cel mai important lucru este ca am inceput sa "vad"..in jurul meu. daca toti facatorii de cursuri de .."orice" ar falimenta pentru ca nu genereaza niciun fel de valoare, ci numai niste hartii de rahat, atunci, oamenii poate ar incepe sa isi caute cu adevarat vocatia. Si ar aparea si profesionalismul in toate industriile...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu