miercuri, 2 decembrie 2015

Toleranta

Odata cu varsta am devenit mai tolerant. Probabil ca toti oamenii patesc asta. Spun PROBABIL. In urma cu ceva ani, facand angajari, am publicat un anunt in care spuneam ca nu doresc "negrisori". Ma refeream la oameni lispiti de initiativa, la simpli executanti. nici prin cap nu mi-a trecut ca cineva se va gandi ca am folosit termenul in sens peiorativ, referindu-ma la "tigani". Asta pentru ca am prieteni tigani, care (culmea) asa-si spun ei insisi..Nici macar nu considera denumirea de "tigan" altceva decat un apelativ etnic. Ei bine, a trebuit sa dau disclaimere, m-au contacat ONG-uri.. si recent, repet, dupa aproape 5 ani de zile, m-a contactat un reputat jurnalist timisorean care m-a sfatuit sa nu mai folosec termenul de "negrisor" . E de-a dreptul ilar!! Cine a citit anuntul, a inteles. Unde vreau sa ajung? sarim mult prea repede in barca"discriminarii'. Evident, suntem manipulati, cu rea intentie, pentru ca nu as vedea nicio buna intentie in manipularea maselor discriminante. Pe de alta parte, sensul termenului "discriminare' a fost  si este denaturat. In urma cu cateva luni, ma aflam intr-un autobuz aglomerat din Bucuresti in care s-au urcat la un moment dat vreo 6 tigani. 4 femei si doi barbati. Dincolo de faptul ca asculatu manele la telefon cat de tare puteau, deranjau pe toata lumea. cei de pe locurile din fata s-au ridicat si ei au ocupat spatiul bucurosi. Aveti impresia ca ..avea vreunul bilet?  Cine era discriminat atunci? ei, tiganii, sau noi toti ceilalti?  Eu personal, consider ca pentru a introduce in societatea TA pe cineva de o alta ..orientare, etnie, etc, trebui sa il faci sa accepte aceleasi reguli dupa care functionezi si tu. Ori, ei, tiganii care ne-au facut de ras prin toata Europa, nu sunt aceiasi cu cei care-mi sunt prieteni. Aia nu se simt discriminati, au invatat in scoli romanesti, au facultati facute in romania, muncesc, platesc taxe, sunt inteligenti, ne leaga ceva. Nu ma va lega nimic insa de niste scursuri ale societatii care doar fura, ataca, fac copii cu nemiluita si promoveaza comportamentul antisocial. N-o sa ma convinga toata Europa si cu atat mai putin herr merkel (scuze, nu pot sa ma aPtin sa nu-i spun "herr") ca trebuie procedat altfel cu ORICE grup minoritar care trebuie integrat intr-o societate. toleranta nu inseamna sa accepti in mod fortat cu ce vine minoritatea. Ai obligatia (morala) sa le explici care sunt standardele tale, cum pot trai langa tine, ce este acceptabil si mai ales ce nu, dar sa pedespesti fara nicio indurare orice abatere de la regulile TALE. pentru ca altfel.. orice integrare este sortita esecului.

Astazi Moise Guran a avut o emisiune cu tema "ce ar trebui sa facem pentru a concilia romanii cu maghiarii".Si aproape toti cei care au intrat live in emisiune au spus acelasi lucru; NU EXISTA in mod real o problema intre romani si maghiari. De asemenea, am prieteni maghiari! Am fost in Ungaria de nenumarate ori si am fost foarte bine tratat, nu am avut nicio problema. Cei care calatoresc des stiu ca la 50 de km de Budapesta, pe autostrada, este un "Panzio" care are meniu in limba romana si personalul stie romaneste. deci, ce atata criza???

Am lucrat intr-un sistem (pe care il respect) care, in urma cu 23 de ani ma trimitea in misiuni in Ardeal si eram realmente indoctrinati cu privire la "unguri". Iesind din sistem, lucrand in Brasov, am avut ocazia sa realizez ca ..nu e nici pe departe asa. Ungurii NU ne sunt dusmani. cel mai frumos teambuilding cu firma mea l-am facut la Miercurea Ciuc unde, am ocupat o cabana si am consumat tot vinul la un foc de tabara. La cabana erau doua mese mari si doua focuri de tabara. masa noastra si masa unor cetateni unguri..Prinsi de aburul distractiei si pentru ca eram si multi si ne simteam si viteji.. am inceput sa cantam "noi suntem Romani" si.."treceti batalioane romane Carpatii" si evident, alte cantece cu "tema".. numai ca, v-am spus ca terminasem vinul din cabana si..ne-am cam incurcat in versuri. ..cand noi ne-am incurcat, "ceilalti", ungurii, au cantat in locul nostru. Si stiau perfect versurile. ne-a fost un pic rusine, dar ..cum poti sa nu arati respect dupa o asemenea "rusine"? Am aflat ca erau membri ai Consiliului Local din Ciuc..

Revin, romanii NU au o problema cu ungurii si nici invers.Eu nu am vazut vreodata vreo dovada. In schimb, si asta mi se pare cel mai grav, noi, toti avem o problema cu: extremismul, prostul gust, rautatea, jigodismul, etc..  Interlopii care actioneaza in Bucuresti sunt de toate natiile.. (tigani, unguri, arabi, turci, rusi, etc) Nu natia e o problema ci ei ca indivizi.. Nu toti arabii, musulmanii sunt teroristi, am mai spus si asta.
As fi vrut sa aud in emisiunea lui Guran (care era o intrebare retorica mai mult) ca ceea ce avem de facut este nu sa devenim mai toleranti (pentru ca suntem) ci sa ajustam toleranta si sa o definim. Nu ne trebuie o conciliere cu maghiarii (pentru ca NU avem ce sa conciliem) ne trebui resurse si vointa sa luptam cu extremismul.. pentru cei care ma contrazic, le recomand, dupa un meci steaua-dinamo, sa treaca  printr-o galerie, imbracati in culorile echipei adverse. Si o sa vedeti ca aia care va baga in spital (asta daca aveti sansa sa mai traiti) nu sunt nici unguri,,poate nici tigani si nici islamisti, deci adevaratii dusmani, traiesc..si au trait totdeauna printre noi.

Pentru foarte multi, notiunile de "toleranta" si "compromis" sunt foarte vag definite. oameni buni, faceti un test de autoevaluare a propriei tolerante si definiti-o cum trebuie. Noi, ne discriminam singuri prin spaga pe care o dam, (pentru ca altii sa-si cumpere vile) noi ne discriminam cand cumparam lucruri furate (pentru ca hotii vor continua sa fure), noi ne discriminam cand ne calcam in picioare sa pupam "primii" moastele (adica INAINTEA altora) pentru ca pacatele noastre sunt mai importante. Uitandu-ne in oglinda, suntem un neam auto-discriminat. Am mai spus-o si am suparat multa lume; NU AM de ce sa fiu mandru ca sunt roman.
Romania mea este condusa de oameni onesti, statul nu ma mai fura, toti traim dupa aceleasi reguli, toti suntem egali in drepturi DAR ne diferentiem mai apoi prin: ambitie, inteligenta, etc. Atat! dar daca eu invat si muncesc si lupt.. e normal sa traiesc mai bine decat "Dorel" care a frecat-o toata tineretea lui si in loc sa invete, fura porumb iar acum.. da cu barosul. daca eu Am asta nu inseamna ca el este discriminat. Ci pur si simplu ca e prost, lenes, impotent. Sunt intolerant? Ei da, am si eu o limita si daca am o intoleranta aceea nu e la lactoza (din fericire) ci la prostie, puturosenie, imbecilism.. Si aici intra: islamistii jihadisti, tiganii ciorditori, romanii puturosi, ungurii extremisti si asa mai departe. Si NU intra toti tiganii, toti musulmanii si toti ungurii. Exclus!

Si.. Moise.. te rog, fa tu o emisiune si invita-i pe capatos, martuta si.. pe cealalta fufa de la antene, ca nu mai stiu cum o cheama.. aia care face nu stiu ce emisiune "acces din rect" si pune-le lor o intrebare impotriva raitingului pe care il fac, vizavi de ce ar trebui sa facem. Stiu, n-o sa faci niciodata o asemenea emisiune, nu ai cum!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu